Sabtu, 10 September 2016

Balik Kampung

Teks: Faridah Yusof

Beberapa hari lagi, umat Islam akan menyambut Hari Raya 'Aidiladha. Pasti ramai yang mengambil peluang untuk berhari raya di kampung. Termasuklah kami.

Setiap kali mahu balik kampung, perkara yang mencabar adalah untuk mengemas beg pakaian dan barang-barang keperluan. Saya suka mengemas pada awal pagi, lebih tenang kerana tiada gangguan. Namun, ada juga waktunya, terbabas masa. Maka, terpaksalah saya mengemas dengan anak-anak aktif. Memang huru-hara. Beg balik kampung dijadikan sampan dan tempat bermain. Baju yang sudah diasingkan, di campur semula. Proses mengemas menjadi lebih panjang.

Walau bagaimanapun, untuk mengelakkan ada barang yang tertinggal, saya pasti menulis senarai semak. Jadi mudah untuk saya untuk membuat semakan barang-barang yang perlu disediakan.
Antara barangan yang kami mesti bawa setiap kali pulang ke kampung ialah Mesin Ionizer Kangen. Mudah dibawa dengan memasukkannya ke dalam kotak. Selain itu, buku-buku bacaan dan buku menconteng anak tidak dilupakan.

Saya ambil kesempatan untuk ucapkan selamat pulang ke kampung buat sahabat-sahabat. Semoga kita semua dapat manfaatkan masa bersama keluarga dan sanak saudara dan mengeratkan silaturrahim. Banyakkan berdoa di sepanjang perjalanan kerana antara doa yang mustajab adalah doa ketika bermusafir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...