Sabtu, 14 Januari 2017

Bukan Disleksia

Teks: Faridah Yusof

Baru-baru ini, saya telah membawa anak, 'Aina, untuk temujanji dengan doktor pakar di hospital. Seperti biasa, doktor akan bertanya soalan kepada anak dan juga saya untuk membuat penilaian tentang perkembangan anak.

'Aina masih lagi tidak memberi respon yang baik kepada soalan-soalan yang ditanya doktor. Sesekali dia menjawab tetapi suaranya sangat perlahan. Berbeza sungguh karaktornya dengan di rumah. Di rumah suaranya tidak pula diperlahankan seperti semasa di dalam bilik doktor.

Saya meminta pandangan doktor untuk memasukkan anak ke sekolah Pendidikan Khas. Doktor pakar tidak menggalakkan anak dimasukkan ke Pendidikan Khas. Doktor menggalakkan anak untuk mendapat kelas tambahan di luar untuk mengatasi masalah pembelajarannya. Doktor juga memaklumkan dia melihat keadaan 'Aina tidak cenderung kepada Disleksia. Jika ada Disleksia sekalipun, hanya tahap yang ringan dan tidak serius. Doktor lebih melihatnya sebagai 'slow learner'.

Nampaknya saya perlu mencari lebih banyak maklumat berkaitan 'slow learner' dan bagaimana membantu perkembangan anak ini kepada yang lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...