Khamis, 12 Januari 2017

Doa Untuk Si Penjual Yakult Yang Gigih

Teks:Faridah Yusof

Setiap hari yang kita lalui pasti ada pengajaran dan hikmah yang boleh kita renungkan dan kongsikan kepada orang lain terutama kepada mereka yang dekat dengan kita contohnya anak-anak.

Sebagai contoh hari ini saya lihat ketekunan seorang wanita berbangsa Cina yang sudah agak berumur. Wanita tersebut cekal menjual minuman berkultur jenama Jepun iaitu Yakult. Setia berdiri di tepi motor, berbaju uniform kerja yang kemas dan putih dan bertopi. Ada tong putih berisi Yakult di belakang bahagian motor. Dengan mesra dan senyuman yang tidak lekang di wajahnya, beliau menyapa semua yang lalu di hadapannya.

Pada dirinya saya lihat sikap bersungguh-sungguh dan gigih berusaha. Saya katakan kepada anak yang ada bersama waktu itu. "Tengok nyonya tu, rajin berusaha."

Saya lihat lagi. Walau tiada yang datang membeli, dia tetap senyum dan menyapa sambil mempromosikan jualannya. Memang kental jiwanya. Saya tertarik untuk membeli satu pek buat anak-anak. Baik sungguh layanannya. Setelah ucap terima kasih, di dalam hati, saya berdoa agar Allah berikan dia hidayah agar dapat kembali kepada fitrah sebelum meninggalkan dunia ini nanti. Aamiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...