Khamis, 28 Julai 2016

Resepi Masakan Yang Sedap

Teks: Faridah Yusof

Bismillah.

Selepas makan malam, seorang anak berkata kepada ibunya.
Anak: Mama, sedap betul lauk telur yang mama masak. Jiha tambah banyak kali. Mama mesti masak dengan dua bahan utama kan?
Mama: Err...apa bahannya tu? (Dalam kepala ibunya, ye ke sedap sangat. Telur goreng masak dengan tomato je pun)
Anak: Mesti mama masak dengan dua bahan utama ni, kasih sayang dan keikhlasan kan?
Mama: Mana, Jiha tahu?
Anak: Jiha baca dalam buku cerita ni. (sambil menunjukkan muka surat yang sedang dibacanya).
Nota: Galakkan anak membaca. Ini dapat menambah perbendaharaan kata dan mereka akan mengaitkan dengan kehidupan mereka.

Selasa, 19 Julai 2016

Anak Disleksia?

Teks: Faridah Yusof

Bismillah.

Anak kecil berumur 7 tahun yang belum boleh membaca, menulis huruf atau nombor terbalik bukan anak yang kurang pintar. Selalu di sekolah, mereka memang agak ketinggalan berbanding rakan sebaya mereka. Tidak semua guru di sekolah mempunyai kefahaman tentang masalah ini.
Mereka selalu disalahertikan sebagai kurang cerdik, malas membaca dan sebagainya. Dan akhirnya mereka kurang keyakinan diri.
Mereka sebenarnya perlu sokongan ibubapa, guru dan kaedah pembelajaran yang sesuai. Ibubapa dan guru perlu sabar dan 'cool'. Berikan mereka masa dan ruang. Memang perlahan tetapi InsyaAllah mereka boleh dibantu.
Fokus pada perkara positif dan keistimewaan mereka. Mereka juga berpeluang untuk berjaya.
Nota: anak kedua saya mempunyai ciri-ciri disleksia. Masih dalam rujukan klinik Doktor Pakar di hospital.

Khamis, 14 Julai 2016

Usia Emas Anak-anak Kita - Bahagian 3

Teks: Faridah Yusof

Bismillah.

Pada entri Usia Emas Anak-anak Kita - Bahagian 2 , saya ada menulis tentang pendidikan awal bagi anak-anak pada usia 0-6 bulan pertama kehidupan mereka.

Bagaimana pula pendidikan awal pada 6 bulan kedua?

Anak-anak pada usia 6-12 bulan
 

Pada 6 bulan kedua, anak-anak kini mula meneroka persekitarannya, menambah kemahirannya secara semulajadi seperti belajar untuk duduk, merangkak, mencapai objek/ permainan.

Pada peringkat ini, motor halus anak juga berkembang. Mereka belajar memegang objek yang mereka temui dan mula memasukkan ke dalam mulut. Mereka mula menggunakan jari untuk memegang dan menghalakan ke dalam mulut. Selalu awasi anak pada usia begini. Pastikan juga lantai bersih dari objek-objek kecil atau kertas.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...