Selasa, 2 Julai 2013

Usia Emas Anak-anak Kita - Bahagian 1


Teks : Faridah Yusof
Sumber gambar : Google

Assalamu'alaikum wbt...

Apa khabar pengunjung dan pembaca Tips Pendidkan Awal Kanak-kanak ? Semoga kita semua sentiasa dalam hidayah dan rahmat Allah.

Apa khabar anak-anak kita hari ini? Semoga mereka juga sentiasa dalam hidayah dan rahmat Allah serta sentiasa melihat kita sebagai ibubapa yang menjadi contoh terbaik dalam kehidupan mereka.

Usia Emas Anak-anak

Tahukah anda bilakah usia emas anak-anak kita ?

Usia / masa keemasan anak-anak kita adalah masa- masa penting dalam kehidupan anak-anak yang tidak akan berulang lagi.. Ada terdapat beberapa pendapat dari pakar tentang usia /masa keemasan ini. Ada yang berpendapat usia/masa keemasan anak-anak ialah di antara 0-2 tahun, 0-3 tahun, 0-5 tahun atau 0-8 tahun. Namun secara umumnya, awal-awal tahun pertama kehidupan anak-anak adalah masa-masa emas mereka.

Pada masa-masa ini, otak anak-anak kita berkembang dengan sangat pesat. Otak dan minda anak-anak mampu untuk menyerap dan menyimpan pelbagai maklumat. Segala maklumat diserap dan menjadi input yang mampu mempengaruhi kehidupan mereka pada masa akan datang. Minda dan otak mereka juga perlu diransang untuk pertumbuhan dan perkembangan otak yang maksimum.

Ketika Anak  di dalam Kandungan

Oleh kerana itulah kita seringkali mendengar para ilmuan, pakar kanak-kanak, pakar motivasi dan sebagainya amat menitikberatkan penerapan nilai-nilai positif , kasih sayang dan nilai-nilai murni seawal mungkin iaitu seawal anak-anak di dalam kandungan. Ketika mengandung, para ibu sangat disarankan untuk menjaga kesihatan, emosi dan tingkah laku sebagai salah satu usaha untuk melahirkan anak yang sihat dan cerdas. Para bapa juga perlu memainkan peranan yang penting dalam memberi sokongan dan bantuan kepada para ibu dalam melalui tempoh 9 bulan yang penuh dengan cabaran.



Sewaktu mengandung antara perkara yang amat digalakkan untuk para ibu ialah :

~Menjaga waktu solat fardhu, sebaik-baiknya berusahalah untuk solat di awal waktu serta ditambah dengan amalan solat-solat sunat.

~ Menutup aurat dengan sempurna


~ Membaca dan memperdengarkan bacaan Al-Quran . Antara surah-surah Al-Quran yang sangat digalakkan adalah seperti berikut :

* Surah al Fatihah
* Surah at-Taubah
* Surah Yusuf
* Surah Maryam
* Surah Luqman
* Surah an-Nahl
* Surah Yassin
* Ayat Kursi
* 3 Qul : Surah al-Falaq, an-Nas, al-Ikhlas



~ Banyakkan berzikir seperti SubhanAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar

~ Banyakkan selawat dan istighfar

~ Banyakkan berdoa untuk kebaikan dan kesejahteraan ibu dan anak dalam kandungan, keselamatan dan kemudahan proses kelahiran

~ Perdengarkan lagu-lagu nasyid, selawat, lagu-lagu klasik seperti Mozart

~ Mengusap lembut kandungan dari bawah perut ke pusat sambil berbual-bual dengan anak dalam kandungan

~ Membacakan cerita kanak-kanak, kisah Nabi, pantun dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris atau  Bahasa Arab dengan pelbagai nada suara dan inovasi.

~ Menjaga kata-kata dan tingkah laku. Tingkah laku ibu bapa yang baik di saat ibu mengandung merupakan salah satu pendidikan awal yang sangat digalakkan.

~ Menjaga emosi agar tenang, positif  dan ceria selalu

~ Menjaga kebersihan diri

~ Mengambil makanan yang halal, sihat dan seimbang


Semoga dengan usaha yang bersungguh-sungguh dapat menjadi asbab Allah mengurniakan anak-anak yang sihat dan cerdas mindanya. InsyaAllah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...