Isnin, 4 November 2013

Saat Indah Kala Menyusukan Bayi

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Alhamdulillah. Allah beri peluang kepada saya untuk menyusukan anak ketiga.

Setiap kali menyusukan si manja, saya suka berinteraksi dengannya.

Saya tanya dan sebut beberapa bahagian anggota badan seperti ini :

~ Ini apa ?
~ Ini hidung / telinga / mata dan sebagainya.

Saya cerita tentang ahli keluarga seperti :
~ Ayah sudah pergi kerja.
~ Kakak Jiha ke sekolah.

Saya juga mengucapkan kata-kata positif seperti:

~ Kamu anak yang soleh
~ Kamu anak yang sihat

Biarpun bayi belum berkata-kata, namun dari matanya yang memandang tepat ke wajah serta senyumannya  seolah-olah memahami kata-kata saya dan ini menjadikan waktu penyusuan adalah saat yang indah.


Selain daripada bercakap-cakap dengan bayi, waktu penyusuan menjadi tenang apabila turut dikumandangkan bacaan ayat al-quran, zikir-zikir dan nasyid-nasyid.

Adakalanya, saya memilih membaca buku sambil menyusukan.

Adakalanya saya tertidur bersama bayi saya.

Alhamdulillah. Ini sebahagian dari nikmat dari Allah dalam usaha untk meransang minda dan perkembangan kognitif si manja. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...