Isnin, 3 September 2018

Ajak Anak Belajar Kitar Semula Kertas

Teks: Faridah Yusof

Di rumah ini, kertas memang banyak digunakan. Kertas putih untuk melukis, mewarna, menconteng. Kertas berwarna untuk buat kraf, origami. Kertas surat khabar dan pamplet iklan yang selalu dapat di peti surat untuk aktiviti menggunting. Jadi, memang banyak kertas. Itu belum masuk buku tulis, buku yang koyak dan sudah rosak.

Jadi kami memang kumpul dan jual kepada lori yang selalu lalu di depan rumah. Campur lagi barang-barang kitar semula yang lain, ada masa dapat RM 15, ada juga dapat RM 20. Pernah juga dapat RM 48.

Baru-baru ini, lori yang selalu beli barangan kitar semula tu, asing-asingkan kertas dari satu plastik besar yang kami bagi. Saya perhatikan sahaja. Akhirnya dia kata, kalau hantar terus satu plastik macam ini ke tempat kitar semula, mereka tidak ambil. Itu sebab mereka asing-asingkan.

Dari situ, saya belajar. Ada beberapa kategori untuk asingkan. Jadi, untuk kumpul kertas seterusnya, saya tulis pada plastik untuk letak kertas yang sudah tidak dipakai lagi mengikut kategori.

1. Kertas putih
2. Kertas berwarna
3. Kertas Surat khabar
4. Buku koyak/rosak
5. Kotak

Saya tunjukkan kepada anak-anak supaya mereka tahu plastik yang mana satu untuk masukkan kertas yang mahu dikitar semula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...