Sabtu, 29 September 2018

Diuji Dengan Kesakitan

Teks: Faridah Yusof

Semasa suami berkursus di Kuala Lumpur baru-baru ini, sayalah yang perlu menghantar dan menjemput anak ke sekolah.

Selain itu, seorang sahabat juga meminta pertolongan menghantar dan menjemput anaknya yang sama kelas dengan anak saya. Bapanya juga perlu bertugas di luar kawasan. Dan sahabat saya ini pula baru sehari bersalin.

Memang mencabar juga kerana saya perlu menjaga masa dengan begitu teliti. Terutama waktu mahu menjemput anak-anak ini dari sekolah. Mereka tamat kelas tambahan jam 6.00 petang. Saya pula ada kelas membaca jam 6.15 petang. 

Berdoalah saya ini memohon Allah beri kemudahan dan kelancaran trafik sepanjang perjalanan. Anak-anak yang kecil saya awal-awal suruh duduk elok-elok dalam kereta. Memang tegas sahaja. Ala tentera. Tiada gurau senda.

Ada satu petang sedang saya agak tergesa-gesa. Dengan perut yang semakin kedepan dan membesar ini, kaki saya tidak dapat menekan pedal 'clutch' untuk menukar 'gear'. Saya menyengetkan badan dan menolak kaki kiri lebih ke dalam. Nah, akibatnya kaki, peha, betis dan akhir sekali bawah perut terasa tegang dan menyakitkan.

Hanya Allah sahaja yang tahu betapa saya sedang menahan kesakitan waktu itu. Saya gagahkan juga memandu sehingga sampai ke rumah. Turun perlahan-lahan dari kereta dan masuk ke dalam rumah dengan tangan menahan sakit di bawah perut.

Ambil minyak but-but dan saya lumurkan ke keseluruhan kaki kiri yang sakit. Selepas itu saya baring dan berehat.

Dan kepala macamana lah nak jemput mereka petang ini dan hari seterusnya, Hanya kepada Allah saya memohon bantuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...