Selasa, 9 Julai 2013

Mama, macamana nak tengok bapak bulan?

Teks : Faridah Yusof
Gambar : carian Google

Bismillah.

Semalam saya dan suami berbual tentang tempat mencerap hilal/anak bulan di Segari yang tidak jauh dari tempat kami. Tiba-tiba anak sulung kami bertanya.

" Mama, macamana nak tengok bapak bulan?"

Tersenyum saya dan suami mendengar soalan yang satu ini.

Kemudian barulah saya terangkan kepadanya..kita bukan tengok bapak bulan tapi kita tengok 'anak bulan'....Kita tengok anak bulan untuk tentukan samada kita akan berpuasa pada esok hari atau lusa....

Anak saya masih tidak berpuas hati ..kenapa tak tengok bapa bulan?

Nampaknya perlu penerangan yang lebih ni...

Sebenarnya...bulan yang kita tengok adalah bulan yang sama. Satu-satunya bulan yang kita lihat dari Bumi.

Bulan bukan ada emak atau bapa...(^_^)

Jadi, hari ini, saya buka internet dan tunjukkan kepadanya imej bulan, imej anak bulan/hilal....saya juga tunjukkan kepadanya bagaimana orang tengok anak bulan..Nampak dia sangat berminat.

Tiba-tiba dia kata  " Mama, malam ni Jiha nak tengok anak bulan."

Alahai, anak. Untuk tengok anak bulan/hilal perlu ada alat-alatnya..



 Fasa Bulan mengikut kedudukan Bulan dalam orbit mengelilingi Bumi.
Tengok hilal/anak bulan perlu alatnya
imej hilal/anak bulan


~Untuk baca tentang anak bulan/hilal..boleh baca di sini ...http://ms.wikipedia.org/wiki/Anak_bulan

~Keratan akhbar tentang penggunaan 'hilal' berbanding 'anak bulan' bagi mengelakkan kekeliruan boleh baca di sini ...http://www.bharian.com.my/bharian/articles/2010090509223220100905092232/Article/index

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadan...

Selamat Menjalani Ibadah Puasa semua..sama-sama kita merebut tawaran hebat dari Allah sepanjang bulan Ramadan ini...

Lagu Ramadan oleh Maher Zain versi Bahasa Melayu yang lebih menyentuh hati ...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...