Ahad, 14 Julai 2013

Saat kesakitan melanda..saat terbaik untuk bermuhasabah....

Teks: Faridah Yusof

Bismillah

Sepanjang kehidupan yang kita lalui di dunia ini, pastinya kita diuji dengan kesakitan. Inilah hakikat kehidupan. Adakalanya kita sihat dan dapat melakukan pelbagai kerja atau aktiviti seharian dengan begitu cekap dan tangkas. Namun saat kesihatan diri terganggu, terasa diri begitu lemah dan tidak berdaya.

Bagi seorang ibu, banyak kerja-kerja rumah tergendala dan pastinya mengharapkan pasangan atau ahli keluarga dapat membantu menyiapkan tugas-tugas tersebut. Inilah waktu terbaik kita bermuhasabah dan merenung diri kita...renungi dan berfikirlah tentang kejadian diri kita...tentang pencipta kita..tentang dekatnya kita dengan saat kematian...betapa lemahnya diri kita. Pasti ada hikmah di sebalik ujian kesakitan itu.

Walau bagaimanapun, sebagai seorang Muslim, kita harus meyakini ujian kesakitan itu datangnya dari Allah dan hanya Dia yang dapat memberi kesembuhan dan kesihatan. Kita cuma perlu berusaha untuk mendapatkan rawatan dan terus berdoa agar dikurniakan kesihatan yang terbaik.

Saat kita kesakitan, hanya kepada Allah tempat mengadu. Kita perlu banyak berdoa , beristigfar dan berzikir. Pada saat itu juga, anak-anak melihat bagaimana kita menghadapi kesakitan , bagaimana cara ayah atau ahli keluarga yang lain menghadapi atau melayan orang yang sakit. Ini juga waktu mendidik anak-anak agar turut mendoakan kesihatan buat orang yang sakit apatah lagi yang sedang sakit itu adalah ibu mereka. Tanamkan di minda anak-anak, sakit adalah ujian dari Allah agar kita sentiasa bersyukur dan menghargai kesihatan.

Semoga kita semua sentiasa berusaha untuk menjaga kesihatan dengan menjaga pemakanan dan gaya hidup kita. Bersyukurlah saat kita sihat dan bertenaga. Gunakanlah waktu sihat kita dengan banyak memberi manfaat. InsyaAllah sama-sama kita berusaha.


*** Lagu "Muhasabah Cinta" nyanyian EdCoustic begitu menyentuh hati...

Muhasabah Cinta

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu
Tuhan... baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

sumber : http://liriknasyid.com




sumber video : http://www.youtube.com/watch?v=gE8OfuiUG5Y


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...