Rabu, 6 November 2013

Kes Anak Menjadi Mangsa Dera Pengasuh

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Sehari dua ini, ramai yang bercerita tentang kes kanak-kanak yang didera di sebuah taska di ibu kota. Rakaman kamera tentang penderaan tersebut tersebar dengan pantas di media sosial yang mendapat perhatian ramai terutama di kalangan ibu bapa khususnya ibu bapa yang bekerja.

Saya turut terkesan setelah menonton rakaman tersebut. Emosi saya turut tercalar oleh perbuatan tidak bertanggungjawab pengasuh taska yang tidak amanah. Sangat menyakitkan hati apabila melihat anak yang masih muda usianya dipukul beberapa kali di kepala. Perbuatan yang sangat kejam dan tidak berperikemanusiaan. 

Prihatin perubahan fizikal dan emosi anak
Saya sangat berharap agar para ibu bapa yang menghantar anak mereka ke taska atau rumah pengasuh agar lebih peka dan prihatin terhadap perubahan tingkah laku anak-anak mereka. Sentiasalah pantau keadaan anak-anak dari segi fizikal atau emosi mereka.

Pilih Taska yang berdaftar
Ibu bapa yang terpaksa menghantar anak ke taska, wajib memastikan taska tersebut berdaftar di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat. Boleh semak di sini. Janganlah meletakkan anak di bawah pengawasan pihak yang tidak bertanggungjawab. Kelak menyesal tidak berguna lagi. Kenali guru-guru atau pengasuh di taska tersebut. Jalinkan hubungan yang baik dengan mereka. Pilihlah taska yang memberi peluang kepada anak kita membesar secara baik dan positif. Carilah taska yang mementingkan pembangunan sahsiah dan emosi kanak-kanak. 


Doa saya agar kes ini membuka mata banyak pihak seperti pihak kerajaan, pihak pengusaha taska, pengasuh, ibu bapa dan masyarakat agar sama-sama mencari jalan penyelesaian yang terbaik berkenaan isu ini.

Sama-sama kita berdoa agar kejadian seperti ini tidak berulang lagi. Sama-sama kita berdoa dan memohon kepadaNya agar memberi kita ilham kaedah terbaik dalam menyelesaikan isu ini. Sama-sama kita doakan agar anak-anak kita dapat membesar dengan baik dan sejahtera.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...