Khamis, 14 November 2013

Tips Menghadapi Kesalahan Anak-anak Kecil

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Pernahkah anda sebagai ibu bapa, hilang sabar apabila anak membuat kesalahan berulang kali?

Di bawah adalah contoh-contoh kesalahan yang sering dilakukan oeh kanak-kanak:

1. menumpahkan air
2. bermain sabun dan air ketika mandi
3. berlari-lari dan berkejar-kejaran sampai terjatuh
4. sudah bermain dan teraburkan mainan tapi tidak mahu kemas
5. berebut-rebut mainan
6. mengusik atau menyakat sesama sendiri sehingga mengundang pergaduhan
7. mengoyakkan kertas/buku
8. bermain-main semasa makan seperti celup jari dalam minuman
9. menganggu ibu dan ayah yang sedang bersolat

Kesalahan-kesalahan ini, sering dilakukan berulang kali oleh anak-anak kecil. Memang pening kepala dibuatnya dan boleh hilang sabar bila kesalahan itu dibuat berulang kali.

Bila anak saya buat kesalahan


Biasanya bila anak saya buat kesalahan, mula-mula saya akan tarik nafas dalam-dalam dan kawal rasa marah. Saya cakap dalam hati, "diorang budak-budak, anak-anak dari syurga, saya pun masa kecil pernah buat begitu". Saya tegur secara lembut dahulu. Cakap lembut-lembut sahaja dengan anak-anak. Alhamdulillah, ada masanya mereka mendengar kata.

Ada juga ketika, kata-kata lembut dari ibunya ini tidak lagi didengar dan diendah. Setelah ditegur berkali-kali masih juga tidak berubah, maka mulalah saya menjadi seperti singa...hehehehe. Kadang-kadang, saya lihat dengan sengaja anak-anak ini tumpahkan air untuk uji kesabaran saya. Mungkin perbuatan tersebut sebagai tanda protes apabila saya tidak menuruti kemahuan mereka seperti mereka mahukan susu coklat  tetapi saya buatkan susu biasa.

Dan ada juga ketika, perasaan marah sudah tidak boleh dikawal lagi dek kerana  kesalahan dibuat pada waktu kritikal seperti saat saya kesuntukan masa sedang bersiap untuk keluar atas urusan temujanji di klinik atau temujanji pelanggan. Pada waktu begitu, saya kerap tidak berjaya mengawal marah, maka dapatah dua tiga das cubitan sayang atau kena rotan di kaki. Sehingga anak saya yang sulung berkata, " Tak nak ikut Mama, nak ikut ayah jer sebab Mama ni garang".

M
enurut pakar kanak-kanak, merotan, menengking, memarahi atau mengherdik anak-anak kecil boleh mendatangkan kesan negatif pada emosi anak-anak. Mereka akan mudah rasa rendah diri dan boleh menyebabkan anak tersebut jadi penakut untuk mencuba sesuatu. Anak-anak kecil tidak wajar dimarah, ditengking atau dirotan apabila mereka membuat kesilapan.
  
Rasullullah sendiri menganjurkan bagi anak-anak kecil 0-6 tahun perlu diberi kasih sayang sebanyak-banyaknya. Baginda juga telah menunjukkan contoh dengan tidak memarahi cucunya yang mengganggu Baginda solat.

Menggunakan Teknik Nabi

Teringat saya pada Kursus Mendorong Pelajar Corot yang saya hadiri tahun lalu ketika masih tinggal di Kota Kinabalu, Sabah. Ustazah Siti Khadijah, ada menerangkan tentang teknik Nabi hasil kajian dari hadith-hadith Rasulullah yang boleh diaplikasikan dalam mendorong pelajar (boleh diapikasikan pada anak-anak juga). Antaranya, apabila pelajar atau anak membuat kesilapan, jangan dimarah, dikritik atau disiasat. Saya cuba kaitkan dengan kesalahan yang biasa dibuat oleh anak-anak kecil.

Sebagai contoh, anak tumpahkan air, mengikut kaedah yang disarankan, jangan siasat, maka jangan bertanya "Siapa yang tumpahkan air?", "Bagaimana air ini boleh tumpah?" Kita juga jangan mengkritik seperti " Adik ni selalu tumpahkan air, peganglah cawan tu betul-betul ". Sebaliknya, kita beri jalan penyelesaian/solusi . Maka, kita sarankan kepada anak tersebut untuk mengelap air yang tumpah, atau kita tunjukkan cara mengelap air yang tumpah. Setelah anak tersebut mengelap air yang tumpah, kita puji dia, kita boleh berkata padanya, "Allah sayang pada sesiapa yang membantu ibunya. Pasti Allah sayang kamu kerana tolong ibu mengelap air tadi."

Pada peringkat permulaan mengaplikasikan Teknik Nabi ini kepada anak-anak, saya merasakan saya juga belajar. Saya belajar tentang sabar dan belajar mengawal rasa marah. Bukan mudah untuk membiasakan perkara yang tidak biasa kita buat. Alhamdulillah, dengan izin Allah, secara perlahan-lahan saya dapat menggunakan Teknik Nabi ini secara sedikit demi sedikit. Apa yang saya dapati sejak menggunakan teknik ini, terutamanya untuk kesalahan tumpahkan air, anak yang sulung dengan sendiri mengambil kain lap di dapur dan mengelap air yang tumpah walaupun air tersebut ditumpahkan oleh adiknya.

Izinkan anak-anak belajar dari kesilapan

Jika kita perhatikan, anak-anak kita  telah jatuh dan bangun berkali-kali sebelum dapat berjalan dan berlari dengan betul. Begitu juga sebelum anak kita pandai menyuapkan makanan ke dalam mulut, seringkali makanan yang  mereka suap sendiri lebih banyak yang jatuh dari masuk ke mulut. Kita sewajarnya mengizinkan anak-anak ini melakukan kesilapan. Janganlah kita terus marah dan menghukum mereka apabila mereka tersilap. Kita seharusnya mendorong mereka dan melatih mereka belajar dari kesilapan.
Selain itu, jika kesilapan anak-anak kita melibatkan orang lain, kita didik mereka supaya belajar meminta maaf dan ajar mereka berdoa kepada Allah agar kesilapan tersebut diampun oleh Allah. Biasakan mereka menyebut "Astaghfirullah". Kita juga perlu mendidik mereka bahawa sebagai manusia, kita sering melakukan kesilapan dan apabila telah melakukan kesilapan perlulah kita memohon ampun kepada Allah.

Mudah-mudahan anak-anak kita sentiasa dapat belajar dari kesalahan yang mereka lakukan. Selain itu, mudah-mudahan kita juga dapat mendidik diri kita agar sentiasa positif dan sabar dalam menghadapi kesalahan yang sering dilakukan oleh anak-anak kita. Aamiin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...