Rabu, 5 Mac 2014

Memaafkan orang lain

Teks: Faridah Yusof

Bismillah.

Memaafkan orang yang telah menyakitkan atau melukakan hati kita bukanlah sesuatu perkara yang mudah, namun ia boleh dilatih.

Latihan yang dicadangkan:

Setiap hari sebelum tidur, cakap pada diri dan berdoa...Ya Allah, dia....( nama orang tersebut) telah menyakitkan hati saya. Namun hanya keranaMu Ya Allah, saya memaafkan dia. Ampunkan dosa2ku dan dosa2nya. Berikan kami petunjuk dan hidayahMu dan jadikan kami dari kalangan orang2 yang diterima taubat.

Bila kita sudah biasa memaafkan orang lain, hati kita jadi imun pada kata2 atau apa sahaja yg boleh menyakiti hati dan perasaan. Kita juga tidak mudah menyimpan dendam. Bahkan kita akan merasa simpati dan kasihan pada orang tersebut.

Jangan lupa..maafkan diri kita juga kerana seringkali terlalai dari mengingatiNya, kita juga sering meragui kemampuan diri.

Renungan buat diri : Jika satu ketika saya sendiri menyakitkan hati orang lain tanpa saya sengaja dan saya sedari, dan dalam diam orang tersebut memaafkan saya kerana Allah. Aduhai, alangkah leganya saya kerana dia telah memaafkan kesalahan saya. Alangkah indahnya saling memaafkan.

Sumber: Kesimpulan dari ceramah, bacaan dan audio ceramah oleh beberapa orang ustazah dan pakar motivasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...