Sabtu, 17 Mei 2014

Melihat ujian dan cabaran dari kacamata berbeza

Teks: Faridah Yusof

Bismillah

Tatkala manusia dapat melihat cabaran dan ujian di dunia ini sebagai tanda kasih sayang dari Allah, pasti setiap cabaran dan ujian dapat dilalui dengan sabar dan tenang. Walaupun ujian dan dugaan yang berat dan memedihkan dada namun ia tidak berlarutan dan sentiasa mengingati Allah dalam setiap saat menghadapinya. Hanya Allah tempat mengadu dan meminta.

Di dalam hati dengan penuh yakin merasakan ada rahmat dan hikmah di setiap ujian dan dugaan yang Allah datangkan. Sentiasa bersangka baik, sujud dan melipat gandakan zikir serta amal ibadahnya.

Bermuhasabah diri dan terus mencari ilmu untuk mendekatkan diri kepadaNya.

Menyalahkan orang atau pihak lain juga dielakkan bahkan sentiasa melihat ke dalam diri.

Allah. Bila Engkau masukkan kemanisan iman di dalam dada manusia, tiada lagi yang lebih manis dan indah hanya hidayah dan taufik dariMu menjadi penguat diri.

Dibibir tidak putus mengucap zikir penguat jiwa dan nurani agar tidak mudah goyang dek bicara orang lain.

Didoakan kekuatan buat ahli keluarga, para isteri atau suami, anak-anak, ibubapa yang sedang dilanda ujian berat. Allah sentiasa bersama kalian. Allah memberi ujian pada manusia yang kuat dan mampu menghadapinya. Didoakan kesabaran menghadapi ujian ini menjadi asbab untuk kalian ke syurga Allah dan kekal abadi di dalamnya. Aamiin Ya Rabbal'alamiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...