Sabtu, 15 November 2014

Persepsi Anak

Teks: Faridah Yusof

Bismillah.

Pada suatu petang yang santai sedang saya menyusukan Darwisy di dalam bilik, saya terdengar anak sulung saya, Jiha berbual dengan adiknya, 'Aina di ruang tamu.



Jiha: Kakak jadi rama-rama.

'Aina : 'Aina pun nak jadi rama-rama.



Mereka berlari dengan mendepakan tangan dan berpusing-pusing di ruang tamu sambil ketawa gembira seolah-olah mereka adalah rama-rama yang sedang terbang bebas di taman bunga.

Seronok betul mereka dengan imaginasi mereka. Selepas berpusing-pusing beberapa ketika, 'Aina menjengah saya yang masih menyusukan Darwisy di dalam bilik.



'Aina : Mama jadi apa?

Jiha : Mama jadi singa.

Mama : Kenapa mama jadi singa ?

Jiha : Sebab Mama garang macam singa.


Ha? Mama garang macam singa? Oh, garang sangatkah saya sehingga saya dilihat seperti singa?

Ya, saya mungkin sedikit tegas dengan Jiha yang saya kira sudah mumaiyiz (sudah tahu baik dan buruk) dan lebih menekankan displin.


'Aina : Ayah jadi apa?

Jiha : Ayah jadi harimau.Darwisy jadi kancil.



Saya terus meyampuk.



Mama : Eh, macamana kancil boleh menyusu dengan singa?

Jiha : Eh, tak..tak.. ok..Mama singa yang baik.


Lucu juga bila saya kenangkan perbualan tersebut. Bayangkan harimau menyusukan kancil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...