Ahad, 14 Disember 2014

Mama, nak pergi kedai nenek!

Teks dan foto: Faridah Yusof

Bismillah.

Anakanda saya yang sulung dan kedua, pagi-pagi sudah bangun. Kata mereka " Mama, nak pergi kedai nenek!"

Saya tahu mereka memang suka pergi kedai runcit emak saya. Mana tidaknya, macam-macam yang ada di kedai menarik perhatian mereka.

Bila pulang ke kampung sekali - sekala, mereka dilayan manja oleh adik - beradik saya yang lain. Diikatkan rambut, dipakaikan butang tudung yang comel, dapat aiskrim, belon dan macam-macam lagi.

Sebelum mereka ke kedai, saya sempat berpesan, tolong nenek jaga kedai, tolong sapu sampah dan lain-lain.

Di sebelah kedai runcit emak, ada padang bola. Cucu-cucu emak yang lelaki memang suka bermain di padang. Mereka bebas berlari di situ. Puas hati dapat berlari di kawasan lapang tanpa sebarang halangan. Puteri dan putera saya juga tidak ketinggalan.  Mereka juga seronok berlari-lari di padang.

Berlari keliling padang dapat mengeluarkan peluh, badan jadi sihat dan cergas. Selain itu, ia juga membantu perkembangan emosi anak-anak. Anak-anak rasa gembira dan ceria bila dapat berlari bebas dan berkejar-kejaran sesama mereka.





Alhamdulillah, saya pula dapat belajar dengan adik cara-cara untuk membuat puding. Belajar cara asasnya, kemudian boleh dipelbagaikan rasa dan dekorasinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...