Ahad, 1 Februari 2015

Hari Baru Setiap Hari

Teks : Faridah Yusof

Alhamdulillah.

Saya beransur sihat. Sewaktu kurang sihat, alhamdulillah saya dapat merehatkan sedikit badan yang sakit.

Sesungguhnya segala puji buat Yang Maha Mendengar.

Hari semalam sudah jadi sejarah. Biarpun ada macam-macam cerita. Cerita yang manis, masin, masam, kelat dan tawar. Semuanya tinggal kenangan dan perlu dijadikan iktibar.

Setiap hari adalah hari baru, peluang baru serta kejayaan baru. Lihat ke depan. Tengok esok, minggu depan, sebulan lagi, setahun lagi atau 10 tahun lagi. Di mana diri kita, keluarga kita, anak-anak kita?

Tekuni apa yang dirancang, tawakal dan jalani kehidupan dengan tenang. Biar ada macam-macam lagi cabaran bakal mendatang, insyaAllah kita semua boleh lalui dengan bantuan dari Allah.

Anak-anak juga belajar sedikit demi sedikit setiap hari. Biar sedikit tetapi berterusan. Setiap anak berbeza perkembangan dan pencapaian mereka walau lahir dari ibu yang sama. Hargai mereka.

Anak yang kedua juga sudah serasi dengan tadika baru. Setiap hari pulang dengan cerita dan senyuman. Alhamdulillah. Biar dia agak lambat dalam pembelajaran, saya yakin dia punya kelebihan. Tugas saya dan suami perlu terus mendidik dan mengajarnya.

Sewaktu mendengar ulang siar rancangan di Radio IKIM pada suatu malam. Seorang ibu bertanya kepada ustaz tentang apa yang harus dilakukan kepada anaknya yang agak lembap dan bagaimana untuk sabar dalam mengajar anak tersebut.

Jawapan ustaz itu buat saya insaf.

"Bukan kita yang memberi anak-anak faham apa yang diajar."

Pesannya lagi, kita hanya menjalankan tanggungjawab mengajar anak. Yang memberinya kefahaman adalah Allah.

Perlu sabar dalam mengajar dan banyak berdoa kepada Allah agar anak diberi kefahaman.

Jangan banding-bandingkan anak. setiap anak ada kelebihan. Berbaik sangkalah dengan anak."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...