Jumaat, 20 Mac 2015

Klinik Mesra Kanak-kanak

Teks dan foto: Faridah Yusof

Bismillah.

Si Manja, Muhammad Darwisy kurang sihat beberapa hari yang lalu. Makan juga kurang berselera. Selsema dan batuk agak teruk kali ini.

Biasanya, jika Muhammad Darwisy demam tidak lama. Namun kali ini agak lama.Akhirnya suami memberi cadangan untuk bawa ke klinik.

Seingat saya, ini kali pertama kami bawa Muhammad Darwisy ke klinik. Sewaktu kami tiba di klinik, tidak ramai orang.

Yang menarik perhatian kami dan anak-anak terutamanya ialah suatu sudut yang ada ruang untuk kanak -kanak bermain. Ada meja dan kerusi kanak-kanak, ada permainan dan dinding di sudut tersebut bercorak 'puzzle' yang berwarna-warni.

Anak-anak saya terus ke ruangan tersebut dan bermain di situ. Si manja yang tidak sihat tadi hilang demam selsemanya dapat bermain.

Saya ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada Klinik Dr Zarina, Seri Manjung, Perak di atas keprihatinan pihak klinik menyediakan ruang bermain untuk kanak-kanak.

Saya terus teringat kepada Wad Kanak-kanak Hospital Likas, Kota Kinabalu , Sabah. Ada satu bilik yang dikhaskan untuk kanak-kanak melakukan pelbagai aktiviti. Biliknya dicat dengan warna yang cantik beserta karakter-karakter kartun terkenal. Bukan kanak -kanak sahaja rasa teruja dan ceria dengan suasana bilik tersebut, malah kami turut merasa seronok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...