Jumaat, 11 September 2015

Debaran Ibu Hamil

Teks dan foto: Faridah Yusof

Bismillah. Salam Jumaat.

Alhamdulillah. Beberapa hari lagi insyaAllah menghampiri ke tarikh jangkaan bersalin.

Perasaan saya ketika ini? Sungguh berdebar-debar. Biarpun ini adalah kandungan yang kelima, insyaAllah kelahiran yang keempat.

Proses bersalin boleh menjadi satu tempoh yang pendek atau panjang. Saya hanya berserah kepadaNya. Serah sebulat-bulatnya.

Persediaan dari segi mental dan fizikal penting. Saya banyak mencari buku dan bahan bacaan tentang kehamilan, bersalin, penyusuan susu ibu, berpantang, kesihatan ibu dan anak selepas kelahiran. Ini hanya sebagai pengetahuan dan persediaan mental bagi menghadapi sebarang kemungkinan. Kebanyakan buku-buku ini saya beli semenjak saya mengandung anak pertama. Alhamdulillah. Buku-buku ini sangat bermakna dan banyak membantu saya untuk bersedia.






Antara buku-buku yang menjadi rujukan saya:

1. Buku Panduan Lengkap Penjagaan Ibu & Anak, Elizabeth Fenwick, Sasbadi
2. Ensiklopedia Perbidanan Melayu, Anisah Barakbah
3. Membesarkan Anak Hebat dengan Susu Ibu, Dr Faridah Idris
4. Susu Ibu Titisan Mutiara Bonda, Nazirah & Zaharah
5. Detik Kelahiran Si Permata Hati, Mazneera
6. Mengatasi Masalah Hamil & Kelahiran, Zuhriah
7. Soal Jawab Kehamilan, Dr Fauziah
8. Penjagaan Ibu Hamil Sebelum, Semasa, Sesudah & Pantang Larangnya, Pn Amina
9. Pedoman Amalan Ibu Mengandung, Nur Asyikin
10. Diari Hamil Menanti Detik Keindahan Bersama, Panduan Lengkap Kehamilan

Selain itu, saya juga selalu berbincang dengan doktor berkenaan kesihatan diri dan bayi di dalam kandungan pada setiap kali perjumpaan.

Alhamdulillah, kandungan kali ini saya tidak menghidap 'Diebetes' seperti kandungan keempat. Namun, saya masih berhadapan dengan HB yang rendah. Alhamdulillah, doktor sentiasa memberikan nasihat dan sokongan bagi mengatasi masalah ini.

Bagi ibu-ibu yang ingin mendapatkan buku Membesarkan Anak Hebat dengan Susu Ibu hasil tulisan Dr Faridah Idris dan buku Diari Hamil Menanti Detik Keindahan Bersama, Panduan Lengkap Kehamilan, boleh dapati di https://www.facebook.com/KedaiSerbanekaMama atau hubungi saya terus di 0136735893.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...