Selasa, 27 Disember 2016

Mencari Positif, Ceria dan Bahagia

Teks : Faridah Yusof

Agak lama juga blog ini tidak dikemaskini. Rindu sangat mahu menulis. Alhamdulillah, hari ini ada semangat yang membara setelah membaca 'posting' di facebook beberapa orang suri dari ABDR tentang blog. Aduhai, semangat yang membara. Mohon kekal membara sehingga terbit hasil penulisan yang pertama. (Azam 2017)

Hari ini sendiri, saya begitu aktif ke sana ke mari. Bawa anak ke klinik kesihatan ibu dan anak. Ramai juga para ibu di klinik tadi.

Kemudian, berjumpa rakan niaga emas, ambil gold bar yang dipesan oleh pelanggan. Selepas itu selesaikan urusan poslaju. Mujur agen poslaju dekat di rumah. Saya hanya jalan kaki ke kedai agen.

Balik rumah, anakanda Daniyal sudah menunggu. Dari tadi mahu menyusu agaknya. Airmata ada lagi di kelopak mata. Aduhai anak, mama juga tidak rela berjauhan lama dengan anakanda. Secepat kilat buat kerja. Tiada lengah-lengah atau lenggang kangkung.

Alhamdulillah, petang ini ada kesempatan mahu menjengah blog. Suami bawa anak-anak jalan-jalan sekejap.

Begitulah tugas ibu di rumah. Tugas tidak pernah habis. Penat lelah usah dipeduli. Urus emosi sebaiknya. Buat sehabis baik.

Lihat dan fokus matlamat utama. Mahu mencari redha Yang Maha Esa. Ingat sahaja Allah sentiasa Melihat. Ingat sahaja Malaikat tidak pernah tertidur dari mencatat segala amal perbuatan. Ada Malaikat yang tidak pernah terlewat atau terlupa mencabut nyawa. Itulah motivasi untuk kekal positif, ceria dan bahagiasebagai ibu bekerja di rumah atau sesiapa sahaja.

Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...