Rabu, 28 Disember 2016

Apa Khabar Azam?

Teks : Faridah Yusof

Bismillah. 


Tinggal 3 hari lagi berbaki untuk 2016. Lihat semula planner 2016. Lihat kembali azam 2016. Alhamdulillah. Syukur. Ada beberapa matlamat sudah selesai. Ada beberapa matlamat belum selesai. Matlamat yang belum selesai, kita bawa ke 2017. Terus cabar diri untuk berusaha mencapai matlamat yang ditulis. Terus berdoa kepada Allah agar diberikan bantuan dan kemudahan dalam mencapai matlamat kehidupan di dunia dan demi akhirat yang kekal abadi.

Hidup di dunia yang sekejap ini memang tempat untuk bersusah-susah dan berpenat-penat. Biar banyak berbakti dan memberi manfaat. Biar banyak memberi makna kepada manusia lain.

Anak-anak sentiasa melihat ibu dan ayah. Itulah pendidikan paling awal. Ibu bapalah gurunya. Anak-anaklah cerminannya.

Mahu anak suka dan cinta Al Quran, ibu dan bapalah yang kena selalu membaca dan mengalunkan ayat Al Quran di dalam rumah. Inilah yang seringkali Ustaz dan Ustazah berpesan kepada ibu bapa. Mana mungkin anak-anak menjadi suka membaca Al Quran jika ibu dan ayahnya tidak pernah membaca Al Quran di rumah?

Azam baru 2017. Mahu tambah masa untuk terus akrab dengan Al Quran. Bergabung tenaga dengan sahabat usrah mencari guru tafsir Al Quran dan mempelawa lebih ramai ibu beranak kecil untuk turut memahami isi Al Quran sebagai petunjuk dan pedoman kehidupan. Aamiin ya rabbal'alamiin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...