Rabu, 26 September 2018

Dapat Nasi Lemak Di Pagi Hari

Teks: Faridah Yusof

Anak-anak yang kecil masih tidur. Suami dan anak sulung sudah keluar  tadi.

Saya seperti selalu, menyiram pokok. Menikmati indah alam dan kehijauan daun-daun dari kebun kecil di depan rumah.

Nampak banyak rumput-rumput kecil dicelah pokok bunga jepun pink yang menghiasi tanah. Saya cabut dan masukkan ke bekas untuk buat kompos.

Sedang asyik mencabut rumput, sebuah motosikal berhenti di tepi. Rupanya salah seorang jiran.

Dia menghulurkan sebuah beg plastik berisi bekas makanan. Nampak mahu cepat sahaja. Tidak sempat berbual panjang. Saya ucap terima kasih dan berbalas senyuman. Dia terus ke rumah selang dua pintu dari rumah saya. Juga dihulurkan bungkusan yang sama.

Selesai mencabut rumput, terus masuk ke dalam.

Alhamdulillah. Nasi lemak rupanya. Berkongsilah saya dan anak-anak yang ada di rumah.

Alhamdulillah. Sudah lama tak makan nasi lemak. Hari ini dapat menikmatinya. Semoga Allah sentiasa merahmati dan memberikan kebaikan yang banyak kepada jiran tadi. Aamiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...