Khamis, 6 September 2018

Emak Sudah Pulang dari Mekah.

Teks: Faridah Yusof

Alhamdulillah. Mak telah selamat sampai di Melaka semalam. Syukur, akhirnya mak selesai menunaikan ibadah Haji pada tahun ini.

Syukur tidak terhingga kepada Allah kerana merealisasikan impian emak dan kami adik beradik. Walaupun pada awalnya emak berkemungkinan besar tidak dapat menunaikan ibdah haji pada tahun ini di atas masalah kesihatan.

Doktor suspek kanser ataupun TB. Alhamdulillah, setelah menjalani penilaian dan pemeriksaan doktor, akhirnya emak disahkan tiada sel kanser atau TB. Penyakit emak dirujuk sebagai 'chronic lung diseases'.

Adik kelima yang berkerja sebagai jururawat, bila melihat dokumen x-ray paru-paru emak, dia sendiri berkata memang agak teruk keadaan paru-paru emak.

Kami merelakan pemergian emak dengan perasaan yang berbaur. Sedih walau gembira emak dapat menunaikan haji. Hanya kepada Allah kami serahkan segalanya. Hanya mampu berdoa dari jauh. Mudah-mudahan segala urusan ibadah mak berjalan lancar dan dapat dilaksanakan dengan sempurna.

Kerap kali sepanjang emak di Madinah dan Mekah, ada adik yang menghubungi emak samada melalui Whatsapp atau video call dan akan memaklumkan adik-beradik lain di dalam group Whatsapp adik beradik. Saya kira nikmat ini sangat besar berbanding para jemaah haji pada 20/30 tahun dahulu. Bukan mudah dapat terus berhubung dan bertanya khabar dari kejauhan. Alhamdulillah.

Rindu nak balik Melaka untuk berjumpa emak dan mendengar pengalaman mak menunaikan ibadah haji. InsyaAllah, semoga Allah beri keizinan dan kemudahan. Anak emak yang sulung ini jauh di Perak dan ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...