Khamis, 20 September 2018

'Me Time' Dengan Berkebun

Teks: Faridah Yusof

Salah satu 'me time' yang buat saya ceria dan gembira ialah berkebun.

Rasa seronok dan bahagia apabila dapat melihat daun-daun hijau yang segar pada waktu pagi atau petang. Kadang-kadang, sengaja saya mencubit sedikit daun pudina yang saya tanam dan hidu baunya, Segar dan nyaman.

Juga menjadikan rasa kagum dengan kekuasaan Allah bila dapat lihat pelbagai kumbang, rama-rama yang datang singgah di atas daun atau bunga yang berkembang. MasyaAllah, sungguh damai rasa.

Ada juga pokok yang tumbuh bukan dari yang kami tanam. Ada dua pokok yang bukan kami tanam tetapi tumbuh subur dan memberikan hasil kepada kami dan jiran untuk menikmatinya. Satunya pokok cili burung dan satu lagi pokok terung pipit. Kedua-dua pokok ini, adalah dari bawaan burung. Alhamdulillah. Syukur kepada Allah.

Ada tanaman sayuran seperti kangkung, kailan dan ulam-ulaman yang memang kami tanam untuk makanan keluarga. Alhamdulillah. Rezeki dari Allah, subur dan dapat kami nikmati sayur yang segar dari kebun kecil kami. Ada masanya dapat bertukar-tukar / sistem barter dengan kawan-kawan.

Anak-anak juga seronok. Mereka juga seronok waktu membeli biji benih. Seronok mahu bantu menyiram. Dan seronok juga bila suruh petikkan sayur atau apa-apa yang saya perlukan dari kebun kecil. Mereka juga seronok tengok siput, kumbang yang datang singgah. Belalang pun pernah mereka tangkap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...