Ahad, 16 September 2018

Tiga Suri ber'Me Time'

Teks: Faridah Yusof

Hari ini cuti bersempena Hari Malaysia. Teringat saya kepada 'me time' bersama dua lagi suri pada malam Sambutan Kemerdekaan Malaysia baru-baru ini.

Pagi 30 hb Ogos, sahabat suri menghubungi melalui Whatsapp. Bertanya khabar dan bertanya samada malam nanti saya free atau tidak. Saya seperti biasa memang ada kelas membaca sebelah malam. Selepas kelas baru free.

Rupanya, sahabat ini merancang mahu belanja saya dan seorang lagi suri makan di luar. Kami sudah lama tidak berjumpa. Mahu 'me time' katanya.

Alhamdulillah. Selepas selesai semua urusan di rumah, para suami semua beri keizinan, kami pun jumpa di sebuah tempat makan berdekatan. Saya sampai agak lewat sedikit kerana ada ibu mahu berjumpa selepas kelas.

Alhamdulillah, kami berbual panjang, berkongsi rasa, suka duka, mengambil ibrah dari kisah dan pengalaman suri lain. MasyaAllah, kesimpulannya syurga itu mahal. Hanya dengan ihsan dan kasih sayang Allah, kita layak untuk ke syurga. Bergetar rasa di hati. Ya Allah, masih jauh untuk melayakkan diri ke sana.

Juga kami menyimpulkan dari pertemuan itu, hati kena selalu dididik untuk bersangka baik dengan semua orang. Usah lihat luaran, pakaian dan aksesori. Usah menilai orang itu baik, orang itu jahat. Nilai dan muhasabah diri itu lebih utama. Wallahu'alam.

Syukur pada Allah dan terima kasih tidak terhingga pada para suami yang beri masa untuk ber' me time'. Barulah bersemangat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...