Khamis, 18 Oktober 2018

Ajar Anak Membaca di Rumah

Teks: Faridah Yusof

Mahu anak pandai membaca?

Untuk apa anak membaca awal?

Semestinya supaya anak mendapat ilmu yang bermanfaat dengan membaca.

Ibu dan ayah adalah guru yang pertama mengajar anak membaca. Yang lebih kenal potensi, minat dan kecenderungan anak. Lebih mudah untuk 'tackle' anak.

Kaedah fonik Bacalah Anakku antara kaedah yang terbukti berkesan untuk ajar anak membaca.

Pengasas Kaedah Bacalah Anakku, Puan Nik Eliani dan Tuan Othman sangat menggalakkan ibu dan ayah mengajar anak dengan kaedah yang betul. Selain itu ibu dan ayah perlu sabar, tenang dan menjadikan sesi belajar suatu sesi yang menyeronokkan untuk anak. Biar pendek masa belajar tetapi kerap. Setiap hari sebaiknya.

Saya dapati anak yang sudah mahir kaedah fonik Bacalah Anakku tidak rasa takut untuk belajar membaca Bahasa Inggeris pula dengan menggunakan buku Read Easy.

Semasa saya mengajar Bahasa Inggeris di sekolah dulu, bila suruh anak murid baca ayat atau petikan, majoriti takut mahu membaca. Waktu itu saya belum berkenalan dengan kaedah fonik.

Berbeza dengan anak-anak yang sudah belajar Bacalah Anakku, bila jumpa perkataan walaupun tidak tahu itu perkataan Bahasa Inggeris, mereka akan cuba baca dengan menggabungkan bunyi. Tidak rasa takut untuk membaca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...