Jumaat, 19 Oktober 2018

Refleksi

Teks: Faridah Yusof

Refleksi.

Semasa saya masih berkhidmat sebagai  seorang guru dahulu, saya perlu menulis refleksi bagi setiap kali selepas sesi pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan setiap hari.

Melalui refleksi, saya dapat menilai semula keberkesanan teknik atau kaedah yang digunakan di dalam pengajaran dan pembelajaran. Berapa ramai murid yang dapat mencapai objektif pada sesi kelas pada hari tersebut? Berapa ramai murid yang tidak dapat menguasai pembelajaran dan apa yang perlu saya lakukan untuk membantu murid.

Refleksi begitu saya cuba terapkan dalam menjalani kehidupan seharian. Tercapaikah objektif yang telah saya tetapkan untuk hari tersebut? Berapa banyak perkara yang dapat saya lakukan pada hari tersebut?

Refleksi ini bermanfaat untuk saya menilai diri, sejauh mana saya menggunakan masa seharian. Jika dahulu, serabut kepala dengan macam-macam perkara yang mahu dibuat.

Alhamdulillah. Sekarang dengan mencatat di dalam buku tulis biasa senarai semak perkara yang perlu dilakukan, saya merasakan lebih lega dan tenang. Saya dapat lihat kembali apa yang berjaya saya laksanakan pada hari tersebut  dan apa yang tidak berjaya dilakukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...