Jumaat, 5 Oktober 2018

Kejiranan Yang Suka Berkebun

Teks: Faridah Yusof

Alhamdulillah. Kawasan kejiranan yang baru sahaja setahun kami duduki ini membawa aura yang positif dan sihat. Pagi-pagi udaranya segar dan menyihatkan mata dengan permandangan indah hijau tanaman dan warna-warni  bunga-bungaan. Syukur kepada Allah dikurniakan jiran-jiran yang suka memanfaatkan masa lapang dengan berkebun.

Kawasan perumahan ini jika rumah tengah memang tiada kawasan bertanah melainkan kawasan depan rumah. Itupun kecil sahaja. Jadi majoriti jiran menanam tanaman di dalam pasu.

Biasanya ada tanaman yang biasa digunakan di dalam masakan seperti daun kunyit, kucai, serai, pandan, kesom, daun kari, pudina, cili, limau purut dan lain-lain. Ada juga yang menanam sayuran seperti kobis, kailan, kangkung , bayam brazil dan sawi. Tidak kurang juga ulam-ulaman seperti ulam raja, pegaga, cekur dan gajus. Selain itu, tanaman lain juga ada seperti pokok tin, pokok bidara, pokok nilam, lidah buaya, inai, sireh, kaduk dan bermacam-macam lagi. MasyaAllah. Seronok dan bagaikan hilang segala maslaah melihat tanama-tanaman ini apatah lagi lihat kesegarannya di musim hujan sekarang.

Melihat tanaman-tanaman ini mengingatkan saya kepada kebasaran dan kekuasan Allah. Maha Suci Allah menjadikan pelbagai tanaman dan tumbuhan yang banyak untuk kegunaan manusia. Dihidupkan pula tanaman samada dari biji benih atau keratan batang. Melihat dedaun halus keluar dan semakin membesar setiap hari, jelaslah tiada daya dan kuasa kita untuk menumbuhkan tanaman melainkan Allah.

Ya, benar. Kita boleh berusaha dengan menggunakan tanah dan baja yang baik untuk memastikan tanaman yang kita tanam hidup subur. Namun  tiadalah kuasa yang dapat menghidupkan tumbuhan itu melainkan Allah.

Alhamdulillah. Hamba bersyukur dengan nikmat ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...