Sabtu, 6 Oktober 2018

Menjadi Suri Celik Emas

Teks: Faridah Yusof

Sepanjang saya belajar tentang emas bermula dari tahun 2013, saya berkesempatan berkenalan dengan ramai suri yang celik emas. Syukur, alhamdulillah kerana ia membawa titik perubahan kepada sudut pandang saya tentang emas. Cara saya melihat emas juga berubah. Dari situ bermulanya kembara ilmu untuk belajar cara menabung emas dan memberi fungsi kepada emas.

MasyaAllah. Di kalangan mereka yang saya kenali ini, ada yang dahulunya bekerja makan gaji dan sekarang menjadi surirumah atau bekerja sendiri atau berniaga. Dan ada juga yang masih bekerja makan gaji.

Apa yang saya dapat pelajari dari suri-suri ini?

Suri-suri hebat ini mengajar saya untuk membeli emas dengan objektif yang jelas.

Membeli emas untuk apa? Untuk tabungan pendidikan anak-anak? Untuk persediaan deposit membeli aset seperti tanah atau rumah? Untuk pusingan modal bisnes? Untuk simpanan masa panjang.

Jika dahulu, emas hanya sebagai perhiasan wanita bagi diri saya. Kini, tidak lagi. Tidak memakai emas di jari, lengan atau leher bukan bermakna wanita itu tidak suka emas. Tetapi mungkin juga dia seoran g penyimpan emas yang tegar. Dia ada matlamat jelas dengan emas.

Apabila jelas objektif membeli dan menyimpan emas, ia buat kita tidak mudah melatah atau panik apabila melihat perubahan harga emas.

Selain itu, penting untuk tahu mahu beli jenis emas atau barang kemas yang sesuai untuk disimpan sebagai simpanan masa panjang atau difungsikan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...