Selasa, 19 November 2013

Ajar Anak Membaca

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Tugas mengajar anak membaca bukanlah sesuatu yang mudah. Adakalanya anak tidak mahu belajar, buat-buat malas dan sengaja menguji kesabaran dengan pelbagai karenah. Namun dengan kaedah dan teknik yang betul serta bersesuaian dengan anak-anak, insyaAllah ia bukanlah terlalu sukar.

Saya selalu membandingkan hasil pembelajaran anak, apabila diajar secara santai dan bermain-main berbanding diajar secara serius dan tegas. Berdasarkan pemerhatian ini, saya dapati anak saya dapat belajar dengan berkesan dan lebih mengingati apa yang dipelajari apabila pembelajaran dijalankan secara santai, ada permainan, latihan yang pelbagai dan juga melalui lagu kanak-kanak. Selain itu juga, hadiah galakan turut membantu meningkatkan semangat apabila anak kelihatan sudah seperti tidak bersemangat.

Setelah saya mengikuti Kursus Bacalah Anakku dan Read Easy, saya dapati, mengajar anak dengan kaedah fonetik lebih berkesan walaupun pada peringkat permulaan saya sendiri agak kurang yakin kerana tiada pengetahuan. Dengan kefahaman tentang kaedah fonetik dan latihan menyebut bunyi-bunyi dengan betul, saya sendiri merasa yakin untuk mengajar sendiri anak-anak membaca di rumah.  

Mengajar Membaca Kaedah Fonetik 

Merujuk kepada buku Ajar Anak Kecil Membaca Awal,  kaedah fonetik adalah yang paling sesuai digunakan untuk mengajar anak-anak.
 

" Kajian-kajian yang dijalankan oleh saintis di Yale University, USA membuktikan bahawa otak membaca dengan memecahkan perkataan yang dilihat denga bunyi-bunyi, lalu otak membunyikan huruf-huruf (menggabung bunyi) yang dilihat bagi menyebut atau membaca perkataan itu "

Melalui kaedah fonetik, anak-anak tidak diajar mengenal nama huruf, tetapi belajar bunyi huruf dan menggabungkan bunyi huruf.

Sebagai contoh, huruf  ' m ' , dalam kaedah fonetik, anak-anak diajar bunyinya sahaja iaitu /m / (mm) seperti kita sebut dalam perkataan ' mata '.  Boleh lihat contoh cara sebutan bunyi huruf seperti didalam klip berikut.


  
Sumber: You Tube

Kaedah fonetik ini didapati paling berkesan kerana anak-anak diajar bunyi dan simbol yang mewakilkan bunyi tersebut dan seterusnya menggabungkan bunyi-bunyi tersebut. Anak-anak tidak perlu menghafal nama huruf dari A-Z dan menghafal suku kata. Anak-anak kecil juga boleh mula diajar dengan bunyi-bunyi huruf kerana terdapat sesetengah bunyi yang mereka telah biasa membunyikannya seperti mmmmm, aaaaaa, uuuuuu, iiiiiiii.


Bunyinya aaa

Sewaktu mula-mula mengajarkan anak-anak dengan kaedah fonik, saya cuma perkenalkan bunyi-bunyi huruf pada satu-satu masa. Saya ikut seperti yang diajarkan oleh jurulatih kursus, iaitu pengasas Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku sendiri, Tuan Othman Ahamad. Anak-anak tidak perlu diajar nama huruf. Dengan menggunakan buku-buku dalam Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku ini, pengajaran  lebih mudah kerana ia telah disusun  dan huruf diperkenalkan secara bertahap dari Buku 1 sehingga Buku 8. Anak juga diajar dengan huruf vokal yang paling mudah disebut dahulu iaitu a, i dan u. Kemudian barulah diajar menggabungkan bunyi-bunyi huruf menjadi suku kata.

Biasanya setelah memperkenalkan bunyi, sudah diulang-ulang bunyi, anak akan cepat menjadi bosan. Bagi mengelakkan anak cepat bosan dan terus melupakan bunyi yang dipelajari, kaitkan bunyi huruf dengan sesuatu yang mudah diingati dan yang kelakar.

Sebagai contoh, setelah memperkenalkan bunyi huruf vokal 'a', saya kaitkan bunyi tersebut dengan aksi apabila jari terkena api. Ceritakan pada anak pada suatu hari Abu jumpa mancis, dia cuba menggunakan mancis tersebut. Tiba-tiba apabila dia menggesekkan mata batang mancis di tepi kotak, maka api pun menyala. Dia terkejut kerana jarinya terkena api. Dia pun menjerit 'aaa'. Sewaktu bercerita, gaya dan intonasi suara memainkan peranan untuk menarik perhatian anak. Terpaksa lah saya jadi pelakon.

Biasanya setelah mengajar, saya ikuti dengan aktiviti di dalam buku Fonetik Ekspres. Ini juga antara aktiviti yang digemari oleh anak kerana berpeluang bermain dengan warna terutamanya warna air. 


Mewarna bentuk dengan jari

Guna warna air

Aktiviti yang paling digemari anak-anak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...