Ahad, 17 November 2013

Bermain Plastisin

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Anak-anak saya sangat gemar bermain dengan 'play-doh' atau plastisin. 
Mereka seronok dapat menghasilkan pelbagai bentuk daripadanya. Aktiviti bermain dengan plastisin bukan sahaja menyeronokkan, ia juga dapat membantu anak-anak untuk berfikiran kreatif dan mengembangkan daya imaginasi. Bagi kanak-kanak kecil apabila anak tersebut menggelek dan membentuk plastisin ketika bermain, kemahiran motor dan deria sentuhnya juga dapat dikembangkan.

Bagi anak-anak yang masih kecil, biasanya mereka tidak tahu bentuk apa yang mahu dibuat. Jadi ibu atau bapa atau kakak boleh berikan contoh bentuk yang mudah seperti bentuk bulat, bentuk tiga segi dan sebagainya.

Bagi anak-anak yang sudah biasa bermain dengan plastisin, tunjukkan contoh dan galakkan mereka mencuba pelbagai bentuk lain mengikut kemampuan mereka. Boleh juga adakan tema seperti tema taman bunga, tema di dapur, makanan kegemaran saya dan sebagainya.

Boleh juga rujuk di sini untuk mendapatkan idea-idea menarik bermain plastisin dengan anak-anak.

Buat Plastisin Di Rumah 


Saya pernah mencuba resepi untuk buat plastisin sendiri di rumah yang saya dapati dari buku Didik Anak Jadi Pintar, tulisan Rohani Sheikh Omar. Saya tertarik untuk mencubanya kerana anak saya yang kedua suka memasukkan plastisin yang dibeli ke dalam mulutnya dan menurut penulis buku tersebut, plastisin yang boleh dibuat dari rumah ini rasanya masin. Sekiranya anak memasukkan ke dalam mulut, pasti dia tidak mahu memasukkan lagi ke dalam mulut.

Resepi Membuat Plastisin Sendiri
Sumber : Buku Didik Anak Jadi Pintar oleh Rohani Sheikh Omar


Bahan-bahan :

2 cawan tepung
1 cawan garam
1 sudu teh cream of tartar
2 sudu besar minyak masak
1 sudu teh pewarna
2 cawan air  

Cara membuatnya:

Campur semua bahan di dalam kuali. Guna api kecil. Kacau sehingga doh tidak melekat di kuali. Kacau sekali lagi. Kemudian keluarkan dari kuali dan sejukkan.
Doh baru masak


Plastisin yang sudah sejuk boleh di bentuk

Buat bersama-sama dengan anak-anak

Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...