Sabtu, 16 November 2013

Donut Sebagai Hadiah Galakan

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.


Saya pernah cerita tentang donut dalam post Janji Mesti Ditepati. Anak-anak saya memang menggemari donut. Saya juga gemar makan donut. Apatah lagi jika donut itu disalut coklat dan dihias menarik seperti donut di restoran rangkaian francais dari luar negara. Hmmm..memang sedap.

Walau bagaimanapun, saya tidak mahu membiasakan anak-anak dengan donut yang mahal-mahal begitu. Memadailah donut yang sederhana. Paling menarik, donut itu mudah untuk dibuat dan dapat disediakan segera.

Banyak resepi donut yang saya jumpa. Tetapi resepi yang saya gunakan sekarang sangat memikat hati. Ia bukan sahaja mudah, bahannya juga ringkas. Bahkan masih lembut walaupun sudah sejuk.

Resepi ini saya perolehi dari My Resipi. Boleh tengok di sini.

Resepi Donut Lembut

Bahan-bahan:

  • 1 sudu teh yis kering 
  • 1/4 cawan air suam
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh margerin/mentega (suhu bilik)
  • 1 sudu susu pekat manis (boleh ganti: 1sudu susu tepung + 1 sudu gula)
  • secubit garam

* Selalunya saya akan gandakan sukatan bahan untuk dapat banyak donut. 

* Saya gunakan acuan donut yang kecil saiz diameter 2" , dapat hasilkan lebih kurang 15-16 donut yang comel-comel.

Bahan-bahan

Air suam dan yis kering dicampurkan

Siap diuli

Saya guna acuan donut saiz diameter 2"


Cara-cara:

  1. Letakkan yis ke dalam air suam, kacau dan biarkan seketika.
  2. Gaul sebati tepung gandum, marjerin, susu pekat manis dan garam. 
  3. Masukkan air suam barcampur yis tadi.
  4. Uli atau gaul sampai sebati lebih kurang 15 minit.
  5. Biarkan adunan selama 30 minit, adunan akan kembang 2 kali ganda.
  6. Kemudian bentukan donut . 
  7. Biarkan donut tadi selama 10 minit.
  8. Panaskan minyak (sederhana), bolehlah goreng donut tersebut. (jangan simpan lama-lama sangat, nanti terlampau lembik.)
  9. Lepas goreng boleh terus tabur gula halus atau dicelup coklat atau mengikut sitarasa masing-masing.
Alhamdulillah, donutnya lembut walaupun sudah sejuk. Cubalah. Jangan lupa kongsikan hasil percubaan dengan saya. Semoga insan yang mengongsi resepi ini mendapat pahala yang berterusan. Aamiin.

Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...