Khamis, 21 November 2013

Buku Conteng Anak

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Setiap kali ke kedai buku, anak-anak pasti minta dibelikan buku aktiviti,  buku mewarna atau buku tulis. Selalunya saya belikan sahaja buku aktiviti yang bersesuaian atau  buku tulis atau buku kertas lukisan (drawing block).Jika saya tidak belikan buku, maka buku-buku saya termasuk buku catatan saya  yang akan menjadi tempat mereka menconteng dan melukis.

Anak yang sulung rupanya banyak melukis gambar-gambar seperti bunga, pelangi, bentuk-bentuk, kanak-kanak perempuan bertudung yang berpakaian seperti gaun labuh ala-ala 'princess' dan pelbagai karakter kartun. Selepas melukis, dia akan tunjukkan kepada saya dan ceritakan apa yang telah dilukisnya. Dari situ, saya dapati anak saya ni memang minat dengan aktiviti melukis. Sebelum ini,  saya dapati dia sangat suka dengan warna. Cuma kemahiran mewarna dengan betul , kemas dan cantik perlu diasah lagi. Saya juga mendapati dia banyak menggunakan imaginasi dan khayalan dalam lukisannya. Sayang betul dia dengan lukisan-lukisannya. Sudah beberapa kali dia menangis disebabkan oleh lukisannya diconteng oleh adiknya. Semenjak dari itu, lukisannya saya simpankan di dalam fail khas yang saya belikan untuknya. 







Kisah di sebalik lukisan
"Dia sedih sebab tak jumpa kawan"
" Ni, dah jumpa kawan-kawan", cerita Najihah.

Manakala anak yang kedua pula, dari apa yang saya perhatikan, biasanya dia akan menconteng-conteng dengan garisan-garisan atau corak yang saya sendiri tidak tahu apa maknanya. Adakalanya dia suka menggunakan warna crayon, adakalanya pensel warna dan adakalanya menggunakan pen saya. Lukisannya ada yang berbentuk bulat dan tidak jelas gambarannya. Saya suka meminta dia ceritakan apa yang sedang dilukis. Lalu dia menjawab, ini ayah, mama, kakak , dirinya sendiri dan adik. Yang jelas di mata saya cuma beberapa bulatan besar dan kecil. Heheheh. Lucu juga melihat bagaimana si kecil memberi tafsiran dan gambaran di dalam bentuk lukisan. Namun saya galakkan dia terus menggunakan pelbagai medium untuk dia terus menconteng, melukis garisan atau apa jua corak yang digemarinya pada masa terluang agar dia dapat mengasah kemahiran motor halusnya dan dapat membiasakan memegang pensil atau pen dengan betul. Kadang-kadang dia suka mengikut-ikut apa yang dilukis oleh kakaknya.



'Lukisan' anak kedua. Ada ayah, mama, kakak, Aina dan adik.

Ini juga potret 'keluarga'

Ini mama.
Sebenarnya melalui lukisan juga kita boleh terapkan nilai-nilai positif. Sebagai contoh, saya selalu mengingatkan anak sulung jika melukis gambar kanak-kanak perempuan, lukislah yang bertudung. Selalunya memang dia lukis yang bertudung. Ada juga dia melukis kanak-kanak perempuan yang tidak bertudung, lalu dia menceritakan budak perempuan ini di dalam rumah, sebab itulah dia tidak pakai tudung.

Sebenarnya melalui lukisan, anak-anak dapat bebas berimaginasi dan membantu anak berfikir secara kreatif. Sebagai ibu bapa, elakkan bertanya "ini apa?".  Sebaliknya minta anak ceritakan apa yang dilukis, sebagai contoh " Cuba kakak cerita pada mama dan adik tentang puteri ini. ". Kita juga perlu berikan pujian dan galakan pada usaha anak-anak walaupun lukisan dan hasil kerjanya tidak cantik. Elakkan mengkritik dan membanding-bandingkan hasil kerja anak-anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...