Jumaat, 22 November 2013

Puji Anak Untuk Tingkatkan Keyakinan

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Alhamdulillah, walaupun sibuk dengan tugasan harian dan perniagaan online, setiap hari saya peruntukan masa untuk mengajar anak-anak di rumah. Pada masa ini, anak yang sulung terus dengan Bacalah Anakku Buku 4. Manakala anak yang kedua Bacalah Anakku Buku 1 dan si kecil dengan kad imbas Huruf Hijaiyyah. Mengajar tidak perlu lama-lama kerana anak cepat bosan. Pelbagaikan dengan aktiviti yang mereka gemari.

Cerita semalam.

Semalam saya memuji kerajinan anak yang sulung yang tekun berusaha.

Saya tanya kepadanya,

Saya:Jiha, apa perasaan Jiha bila dah pandai baca ? Seronok tak dapat baca perkataan dalam buku?

Jiha :Mama, Jiha dah pandaikan? (sambil tersenyum-senyum)

Sukanya dia bukan main bila dah boleh baca. Kemudian saya katakan kepadanya lagi.

Saya :Bila dah pandai baca kena cakap Alhamdulillah dan terima kasih Allah sebab bagi saya belajar dan pandai membaca. (Dia pun ucap Alhamdulillah). Kemudian saya puji lagi.

Saya :Kan bagus, bila rajin belajar, Jiha dapat baca lagi banyak cerita. Lepas tu bila Jiha ajar adik baca, Jiha pun dapat pahala.

Sambil tersenyum, Jiha pun berkata, "Hari ni Jiha nak baca sampai habislah buku ni", sambil menunjukkan Buku 4 Bacalah Anakku di tangannya.

Alhamdulillah, dah tinggal dua muka surat lagi. InsyaAllah hari ni dah boleh sambung Buku 5. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...