Isnin, 20 Januari 2014

Bila Anak Meragam

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Anak-anak menyatakan perasaan dan emosinya melalui pelbagai cara. Mungkin melalui kata-kata, ekpresi muka, tangisan, rengekan, jeritan, amukan, lukisan dan sebagainya.



Ekpresi wajah sedih

Teringat saya kepada karenah salah seorang anak saya ketika dia berusia sekitar 4-5 tahun. Apabila permintaannya tidak dipenuhi , dia akan berkata, "Mama tak cantik" atau "Ayah tak cantik". Saya suka mengusiknya kembali dengan berkata, "Ya kan, ayah tak cantik tapi ayah 'handsome' " /  " Ya kan mama tak cantik tapi mama 'pretty' ". Kemudian saya tambah lagi, saya kata padanya, "Kamu cantik, kamu 'pretty'. Cantik nak apa? Cuba cakap pada mama."

Adakalanya, anak menangis dan menjerit-jerit jika mahukan sesuatu. Namun, bila sudah dipenuhi permintaannya, sebagai contoh sudah dibuatkan air yang diminta, dia tidak pula meminumnya. Geram juga dibuatnya. Kadang-kadang, dia sengaja pula tumpahkan air yang baru dibuat tadi.Fuh..fuh..fuh..memang kena tarik nafas dalam-dalam dan sabar.

Bila saya perhatikan dan  renungkan perlakuan anak saya yang  berbuat pelbagai ragam begitu, sebenarnya dia mahukan menyatakan emosinya. Mereka mahukan perhatian dari ibubapa.

Apa ibubapa perlu lakukan bila berhadapan dengan karenah anak begini?

Ibu bapa perlu mengenal pasti punca sebenar anak meragam:

1. Adakah dia lapar?
2. Adakah dia tidak sihat?
3. Adakah dia mengantuk dan mahu tidur?
4. Adakah dia mahukan perhatian?

Peluk dan tanyalah anak dengan lemah lembut tentang apa yang dia mahu. Elakkan dari marah dan menengking anak. Emosinya akan lebih cedera. Setelah anak berhenti meragam, berbual dan berbincanglah dengan anak dengan baik. Beritahu kepada anak, perbuatan tersebut tidak bagus.


Saya dapati, bila saya kerap memeluk dan bertanya tentang aktiviti mereka, anak-anak kurang membuat ragam atau buat perangai.



 
Mahu menangis




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...