Selasa, 9 Disember 2014

Membaca Bahasa Inggeris Lebih Mudah Dengan Fonik

Teks : Faridah Yusof

Bismillah.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah yang memberi nikmat kepada seluruh alam ciptaanNya. Selawat dan salam buat Nabi Muhamad SAW.

Alhamdulillah, Najihah, puteri sulung sudah habis membaca buku 8, Readeasy. Laju sahaja dia membaca ayat pendek, berima dan berulang di dalam set buku Readeasy tersebut.

Sesekali tersilap membunyikan perkataan, dia ulang semula untuk membetulkan bunyinya.

Mengajar membaca Bahasa Inggeris menggunakan kaedah fonik Readeasy lebih mudah dan cepat setelah dia mengenali bunyi-bunyi huruf melalui kaedah fonik Bacalah Anakku. Sudah boleh mula ajar anak membaca Readeasy semasa anak membaca Buku 7 Bacalah Anakku.

Dari Buku 1 ke Buku 8, Najihah mengambil masa beberapa hari sahaja. Saya dapati dia juga lebih yakin menyebut perkataan Bahasa Inggeris yang baru pertama kali dibaca. Ini kerana anak hanya perlu menggabungkan bunyi yang telah dipelajari. Lagipun, perkataan dalam Bahasa Inggeris tidak perlu dieja mengikut suku kata. Hanya gabungkan bunyi huruf. Namun ada huruf yang berbeza bunyinya dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris seperti bunyi huruf A, C, O, U dan sebagainya.

Selain itu, anak suka saya rakam bacaannya dan perdengarkan kembali. Dari situ, dia dapat mendengar sendiri bacaannya. Mungkin itu yang buat dia bersemangat untuk membaca.

Jadi, langkah seterusnya saya perlu beri peluang dan galakan kepada anak membaca lebih banyak buku Bahasa Inggeris untuk menambahkan perbendaharaan kata. Boleh pinjam buku Bahasa Inggeris di perpustakaan nanti.

Selalu rakam suara sahaja, kali ini rakam video bacaannya dari Buku 8 Readeasy.




,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...