Khamis, 5 Februari 2015

Beri Peluang Dan Buka Ruang Kepada Kemahiran Baru Si Manja

Teks dan foto:

Hari ini Muhammad Darwisy sudah genap 18 bulan. Alhamdulillah, dia sungguh aktif dan suka meneroka pelbagai perkara baru.

Pantang dia melihat saya atau kakak-kakaknya menulis. Dia mesti nak rebut pen atau pensel yang dipegang. Dia sudah aktif menconteng sekarang.

Pada mulanya, saya lihat dia memegang pen atau pensel dengan menggenggam. Setelah dilatih memegang pen atau pensel dengan betul, alhamdulillah, Muhammad Darwisy sudah boleh memegangnya dengan dua jari. Semakin aktif dia menconteng. Mula-mula dia menconteng di kertas dan buku, bila terlepas dari pandangan sekejap, dia sudah menconteng dinding, lantai, cadar dan buku sekolah kakaknya.

Pada waktu anak sedang seronok meneroka kemahiran baru, ibubapa sangat perlu memberi sokongan dan dorongan. Berilah pelbagai bahan untuk dicuba. Tidak perlu desakan atau meletakkan harapan untuk hasil kerja yang cantik. Cukup sekadar memberi pendedahan.

Berikan pujian dan tunjuk ajar mengikut kemampuan anak. Setiap anak juga berbeza tahap perkembangan mereka. Raikan mereka dengan sentiasa memberi dan membuka peluang untuk belajar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...