Jumaat, 6 Februari 2015

Conteng Di Buku Ajaib

Teks dan foto: Faridah Yusof

Alhamdulillah.

Pagi ini sejuk dan mendung. Muhammad Darwisy bangun awal pagi hari ini. Selepas mandi dan menyusu tadi, dia tidur semula. Sambil dia tidur, mama buat kerja sedikit. Ada pesanan pelanggan yang perlu diproses.

Alhamdulillah, saya menerima banyak pesanan dari para ibu yang baru pertama kali mahu mencuba lampin moden atau lebih dikenali sebagai 'cloth diapers'. Seronok apabila ramai beralih kepada lampin kain moden ini. Ia bukan sahaja mudah digunakan, bahkan mampu memberi penjimatan kepada perbelanjaan keluarga. 

Saya sendiri mula menggunakan lampin ini sejak anak kedua selepas meletakkan jawatan. Memang tujuan asal beralih kepada lampin moden ini untuk berjimat. Rupanya bukan sahaja dapat menjimatkan wang bahkan sampah di rumah juga tidak banyak. Bayangkan saya ada dua anak, ketika itu kedua-duanya menggunakan lampin. Satu hari sahaja, sudah 8 -10 lampin pakai buang dalam plastik sampah.

Muhammad Darwisy sudah bangun. Sekarang,  bangun sahaja dari tidur terus capai pen atau pensel. Dia dah boleh pegang pensel, jadi saya bagi dia menconteng buku magik kakaknya yang dibeli tahun 2 lepas. Masih tahan sampai sekarang. Cuma ganti 'marker pen' sahaja.

Contenglah Darwisy. Mama tak kisah. Nanti boleh padam dan tulis lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...