Rabu, 11 Februari 2015

Buku Ajar Anak Kecil Membaca Awal

Teks dan foto : Faridah Yusof

Alhamdulillah, saya sangat seronok membaca buku Ajar Anak Kecil Membaca Awal, hasil tulisan pasangan suami isteri, Puan Nik Eliani dan Tuan Othman.

Buku comel berwarna merah jambu ini sangat sesuai dihadiahkan kepada atau dibaca oleh pasangan suami isteri yang baru berkahwin, yang bakal menimang cahaya mata, yang mempunyai anak kecil (seperti saya) atau yang mahu mengajar anak membaca di rumah.

Saya merasa seronok dan teruja setiap kali membaca dan mengulang baca tip-tip yang dikongsikan di dalam buku ini. Penulis berkongsi tentang pengalaman mereka mengajar membaca enam orang anak mereka. Penulis juga memberi tips untuk mula awal sejak dari dalam kandungan. Selain itu, penulis juga berkongsi tentang kaedah fonik untuk mengajar anak membaca, mengapa kaedah ini berkesan dan hasil kajian mengenai keberkesanan fonik.

Saya banyak mengamalkan tip meransang anak kecil membaca kepada Muhammad Darwisy. Antaranya ialah membaca buku, menyanyilagu seperti Abu Ada Ayam/nasyid Al Furqan, berbual-bual tentang perkara disekelilingnya, mengimbas dan menekap huruf dan yang penting bercakap dengannya menggunakan bahasa biasa bukan bercakap mengikut pelat bayi.

Alhamdulillah, sudah nampak sedikit demi sedikit perkembangannya. Dia suka membuka helaian buku, melihat gambar, mengulang sebut beberapa perkataan seperti ayah, ada, ayam. Dia suka dengan buku Bacalah Anakku dan Al Furqan.

Buku yang mempunyai 74 muka surat ini mudah disimpan dan dibawa di dalam beg tangan/beg bayi saya. Bila-bila ada masa terluang ketika berada di luar, saya dapat mengulang baca buku ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...