Khamis, 19 November 2015

Bawa Anak Jumpa Doktor Pakar

Alhamdulillah.

Mula-mula kami ke Bahagian Pesakit Luar, jumpa doktor dan dapatkan tarikh temujanji untuk bertemu doktor pakar.

Semalam, mengikut tarikh temujanji yang telah ditetapkan kami ke hospital sekali lagi. Doktor pakar seorang lelaki berbangsa India yang peramah membuat penilaian terhadap masalah anak kedua saya, Nur 'Aina Madihah.

Saya maklumkan masalah anak yang kini berumur enam tahun belum boleh membaca, mengira dan menulis juga terbalik. Di rumah, dia juga kurang minat untuk belajar membaca walaupun pelbagai cara diusahakan. Walaupun pelbagai hadiah dan ganjaran ditawarkan.

Tahun depan, dia akan ke darjah satu, jadi perlu cari jalan ikhtiar agar 'Aina dapat menguasai asas membaca dan mengira.

Doktor dengan lemah lembut bertanya beberapa soalan, menunjukkan beberapa keping kad bergambar kepada 'Aina, namun semua soalan doktor tidak dijawab oleh 'Aina. Dia hanya merenung muka doktor. Setelah beberapa lama, sudahnya saya dan doktor ketawa. Dia lansung tidak membuka mulut. Mulutnya ditutup rapat.

Kemudian, doktor berikan pula kertas dan pen. Dia meminta 'Aina meniru bentuk asas seperti bulat, tigasegi

Puas dipujuk. Tidak juga mahu memegang pen.

Saya maklumkan kepada doktor, di rumah dia berbeza sekali. Di tadika juga, cikgunya memberitahu, dia murid yang baik namun sangat pendiam. Di ruma

Doktor juga bertanya banyak soalan kepada saya tentang 'Aina. Dari sejarah kelahiran, perkembangan tumbesaran, pertuturannya, perkara yang selalu dilakukan atau kecenderungannya, kebolehannya dan banyak lagi.  Saya jawab setiap soalan doktor.

Menurut doktor, perkembangan setiap kanak-kanak berbeza, ada yang cepat dan ada yang lambat. Doktor memberi saranan agar saya meneruskan pembelajaran anak di rumah, bantu dan beri galakan serta sokongan, jangan memarahi anak jika dia tidak mahu belajar.

Doktor juga meminta kami membuat temujanji di bahagian 'Speech Therapy' dan Klinik Mata. Bulan depan kami akan bertemu semula doktor pakar tersebut untuk penilaian seterusnya.

Semoga Allah permudahkan. Aamiin.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...