Selasa, 28 Ogos 2018

Memahami Keperluan Anak-anak Kecil

Teks: Faridah Yusof

Berada di rumah sepanjang hari dengan anak-anak kecil memang meletihkan. Bukan sahaja fizikal malah juga mental. Mana mahu selesaikan tugas harian di rumah seperti mengemas, memasak, membasuh dan panjang lagi senarainya. Belum masuk lagi, bila si ibu juga berusaha gigih menjana pendapatan dari rumah. Tentu malamnya letih yang teramat.

Walau bagaimanapun, tekanan dan kepenatan dapat diminimakan. Caranya, ibu perlu memahami dan penuhi keperluan anak-anak.

Anak-anak kecil sebenarnya tidak banyak permintaan. Kajian menunjukkan, kanak-kanak yang ceria dan membesar menjadi dewasa yang sihat tidak memerlukan baju yang mahal, gajet yang canggih, permainan yang melalaikan.

Jadi, apakah yang mereka perlukan?

Anak-anak perlukan:

1. Perhatian
2. Kasih sayang
3. Kata-kata yang baik
4. Dorongan dan kata semangat
5. Bermain bersama
6. Tunjuk ajar/ model contoh dari ibu bapa yang baik dan berterusan
7. Permainan yang bersesuaian dan menggalakan perkembangan otak anak
8. Makanan yang bersih dan sihat serta bernutrisi
9. Pendidikan yang baik dan bersesuaian

Sepanjang hari bersama anak-anak di rumah, pastikan perkara-perkara ini diperhatikan. Dari anak bangun pagi, waktu mandi, waktu makan, waktu bermain dan belajar sehingga anak tidur, itulah perkara asas yang perlu diselitkan.

Berdoa dan mohonlah petunjuk dari Allah supaya sentiasa diberikan petunjuk dan hidayah dalam menjaga amanah dari-Nya ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...